تبلیغات
علم آموزان - تاثیر موانع ارتباط فردی بر تعارض سازمانی
 
علم آموزان
مقاله، تحقیق ، ترجمه ، پایان نامه ، پاورپوینت و .......
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : حامد مستوفی
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
filesell

در قالب ورد در 16 صفحه

 

ارتباطات از عوامل بنیادی هویت سازمان و جوهره اصلی مدیریت است. همچنین مدیران به خوبی می‌دانند كه تعارض پاره‌ای اجتناب ناپذیر از حیات سازمانی است بنابراین، برای مدیران اهمیت دارد كه پدیده‌های تأثیرگذار بر تعارض را شناسایی كنند. تعارض می‌تواند كاركردی یا غیر كاركردی باشد. در مقاله حاضر تعارض غیر كاركردی مد نظر است و از میان عوامل مؤثر بر تعارض سازمانی، موانع ارتباط فردی بررسی می‌گردد. پنج مؤلفه موانع ارتباط فردی تحت عناوین عدم گشودگی، عدم همدلی، عدم حمایتگری، عدم مثبت‌گرایی و عدم تساوی مورد بررسی قرار گرفته است. 
 
مقدمه
از مهمترین عوامل اساسی در اعمال مدیریت ، انسان است . مهمترین سرمایه سازمان نیروی انسانی آن است. توجه به نیروی انسانی در سازمانها طی سالهای اخیر بخش عظیمی از زمان وسرمایه سازمانهای پیشرو را به خود اختصاص داده است. رشته ارتباطات سازمانی بسیاری از دشواریهای سازمانی را تحلیل وبرای آ نها راه حل مناسب می یابد.
(فخیمی،1379،ص410).ایجاد سازمان تحت شرایطی كه استقرار ارتباطات مشكل و یا به كلی غیر ممكن باشد كاری بیهوده است. همچنان كه «هربرت سایمون» اظهار داشت كه: «سازمان نمی‌تواند بدون ارتباط وجود داشته باشد.» «چستر بارنارد» می‌گوید: «تهیه یك سیستم ارتباطی از جمله وظایف اساسی مدیر است.»
مفهوم ارتباطات 
در فرهنگ فارسی معین، ارتباط به صورت زیر تعریف شده است: «ارتباط از نظر لغوی واژه‌ای است عربی از باب افتعال، كه در فارسی به صورت مصدری و به معنای پیوند دادن، ربط دادن و به صورت اسم مصدر به معنی بستگی، ‌پیوند،پیوستگی و رابطه استعمال می‌شود (معین،1360،ص19) در فرهنگ مدیریت تعاریفی چون: «نقل و انتقال اطلاعات، دیدگاهها، نگرشها یا احساسات فرد یا گروهی به فرد یا گروه دیگر آمده است (صائبی، 1371،ص121).
كلمه ارتباطات (Communication ) از لغت Communicar مشتق شده است كه این لغت خود در زبان لاتین به معنایTo make Common یا عمومی كردن و به عبارت دیگر، در معرض عموم قرار دادن است (پیرسون و نلسون ،1983،ص5) .هربرت سایمون ارتباطات را اینگونه تعریف می‌كند: هر فراگردی كه به وسیله آن مقدمات تصمیم‌گیری از یك عضو سازمان به عضو دیگر انتقال داده شود(هوی و میسكل، 1371، ص212).
ارتباطات عبارت است از مبادله اطلاعات و كاری كه بر روی انتقال آن به دیگران صورت می‌گیرد (فرنك و لارسن ،1972،ص3).
در یك عبارت ساده، ارتباطات را می‌توان تبادل اطلاعات و انتقال معنی دانست (كتز و كن ،1969،ص223).
اثربخشی در ارتباطات میان فردی
ارتباطات میان فردی همچون اشكال دیگر رفتارانسانها، می‌تواند در دو حد غایی بسیار اثر بخش و بسیار غیر اثر بخش مطرح شود. به احتمال بسیار فراوان هیچ رفتار متقابل انسانی نمی تواند كاملاً موفقیت آمیز و یاكاملاً شكست و ناكامی باشد. می‌تواند بهتر شود و در مقابل، احتمال بدتر شدن آن نیز می‌رود. 
ویژگیهای زیر به طور معنی داری بر اثر بخشی ارتباطات میان فردی تأثیر دارند:
گشودگی: مفهوم كیفی گشودگی، حداقل در سه جنبه اساسی ارتباطات فردی، خود را بروز می‌دهد. اول فرستنده پیام در ارتباطات میان فردی باید فردی باشد، كه خود را در مقابل طرفهای ارتباطی خود بگشاید و با یك گشودگی نسبی با آنها مواجه شود. به عبارت دیگر، هر كس می‌تواند بخش عظیمی از اطلاعات مربوط به خود را كه می‌تواند در فراگرد ارتباطات میان فردی مؤثر واقع شود، مخفی كرده و در نتیجه فراگرد ارتباطی را از مسیر طبیعی خود خارج سازد. دومین جنبه از گشودگی اشتیاق فرستنده پیام یا مبدأ ارتباطی به وانمود كردن و بروز دادن صادقانه محركات وارد بر خود است و اینكه براو چه تأثیری نهاده اند. اغلب انسانها علاقمندند كه دیگران در مقابل گفته‌ها و یا اعمال آنها عكس العمل واضحی از خود نشان دهد. سومین جنبه از گشودگی كه برای اولین بار توسط «آرتور بوچنر» و «كلیفورد كلی» مطرح شده است با مفهوم تملك احساسات و تفكرات مرتبط است. و چنین تعبیر می‌شود كه شخص مورد نظر احساسات و تفكرات خود را كه كاملاً در اختیار اوست و خود به آنها كاملاً واقف است و مسئولیت آن را عهده دارد به اطلاع دریافت كننده پیام برساند.
همدلی: شاید یكی از دشوارترین جنبه‌های كیفی ارتباطات به كارگیری همدلی در یك رابطه متقابل است. همدلی یعنی فرستنده پیام و گیرنده پیام هر دو به یك احساس یگانه دست یافته‌اند. سه گام برای به كارگیری و بالا بردن مهارتهای مربوط به همدلی عبارتند از: نخستین گام، پرهیز از قضاوت و ارزیابی رفتار طرف مقابل است. دومین گام درك احساسات و عواطف طرف مقابل است. درك خواسته‌ها و نیازها، آمال، تواناییها، تجارب، بیمها و هراسهای طرف مقابل، ما را بر آن می‌دارد كه او را بهتر بشناسیم و پی به احساسات و عواطف او ببریم و بتوانیم با او بهتر همدلی كنیم. گام سوم، باید بكوشیم آنچه دیگری براساس نگرش و توانایی خود تجربه كرده است مانیز تجربه كنیم. مهم است كه بدانیم این تجربه می‌باید براساس نگرش و احساسات او باشد نه آنچه خود می‌اندیشیم. خود را كاملاً در جای او و به جای او قرار دادن و نقش او را ایفا كردن ما را بر آن می‌دارد كه او را بهتر درك كنیم.

دانلود - 2000 تومان




نوع مطلب : مقاله، تحقیق، 
برچسب ها : تاثیر، موانع، ارتباط، فردی، تعارض، سازمانی،
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 8 اسفند 1394
حامد مستوفی
شنبه 25 شهریور 1396 05:21 ق.ظ
It's an amazing piece of writing for all the internet users; they
will take benefit from it I am sure.
یکشنبه 12 شهریور 1396 09:55 ب.ظ
each time i used to read smaller posts which also clear their motive, and that is also happening with
this article which I am reading now.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر